Aktuellt skrivuppdrag

Skrivarcirkeln har uppehåll från och med 2014-12-08


söndag 28 oktober 2012

Terrorisera dig med frågor

Det är en vecka kvar till första skrivuppgiften ska vara klar. Kanske blir jag den enda som gör den här uppgiften. Det återstår att se. Jag hoppas att fler vill vara med även om det ibland kan vara svårt att få tid eller hitta lusten och inspirationen. Det är ju lite därför skrivarcirkeln finns, för att komma igång och få det gjort och sen få någon eller till och med flera som läser din text. När jag skrev min senaste text, alltså den här skrivuppgiftens text, ställde jag en massa frågor till mig själv. Det funkade jättebra - tyckte jag. Det kan funka för andra, därför delar jag med mig av dem här...

Med utgångspunkt från uppgiften.

Jag har alltså tjuvlyssnat på ett samtal och vad var kontentan i samtalet? Vad hände?

Nu ska jag skriva min egen text utifrån det här samtalet och göra det till min historia. Här börjar hitte-på't.

Mellan vilka tidpunkter utspelar sig händelsen? När börjar det och när slutar det? Eller kanske, hur börjar det och hur slutar det?

Vilka personer är inblandade i historien?

Vilka platser utspelar sig historien på/i?

Vilket är av vikt att beskriva i detalj eller få läsaren att förstå lite mer av? (Och vad blir onödigt och överflödigt att ha med om det inte spelar någon roll i texten?)

Fem viktiga händelser i historien i kronologisk ordning. Här har jag valt att ställa frågor utifrån det jag hittills skrivit ner (svar på frågorna ovan alltså) och sedan besvarat frågorna.

Fem viktiga bakgrunder i historien. Exempelvis: Vad har karaktärerna för historia tillsammans? Hur ser de ut eller vad har de för specifika personlighetsdrag? Hur hamnade personerna i den här situationen, vad hände innan din historia hamnade i textform? Vad har karaktärerna för motiv till sina handlingar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar