Aktuellt skrivuppdrag

Skrivarcirkeln har uppehåll från och med 2014-12-08


måndag 25 mars 2013

SU #11: 2005 från Otrohet till nytt jobb.


Otroheten
Blick i mobilen när hon rastade hunden. L hade ju gjort detsamma. Avslöjande ord. Avsugning. Dock inget mer. Hon lovade att det inte skulle upprepas. Skyllde på sin bipolaritet. Jag trodde henne.

Uppbrottet
Hämtade L på praktiken bara en liten stund efter jag lämnat henne. Sluten och tyst. När vi gick hem från hennes far, sa hon: Jag älskar dig, glöm aldrig det. 
Hon hade träffat en annan. 50årig finsk alkoholiserad man. Samma kväll åkte jag till mina föräldrar.

Rummet vid torget 
Åter till Halmstad för att jaga bostad. Tips på ett rum. Hyresvärdinnansåg ut och lät som Lena Nyman. Rummet var perfekt. Men tyvärr hade en tidigare hyresgäst hört av sig och han fick gå före. Panik på telefonen. Ringde på en på Frögatan. 

Lilla lägenheten på Frögatan
17½kvm i Söderläge. Två kokplattor och vask med sopskåp under. Dusch i källaren med lätt färg av mögel. Trodde det var 30 grader när det var varmt. 27-28 när jag somnade. Köpte en termometer. När det var varmast var det 43 grader. När jag somnade 35-36. Bodde där tre månader. Sen var det dags för flytt. Nådde nästan över hela lägenheten när jag stod mitt i rummet.

Lokföraregatan
Fyra trappor upp i gammalt hus. Räknade ut att det hade varit 6½ våningar i dagens mått. Vindsvåning.  54kvadrat, riktigt kök, riktig dusch, bubbligt golv. Sex veckors kontrakt. Jag har aldrig kunnat slappna av som jag gjorde i den lägenheten. Marit Bergmans You can't help me now påminner om den lägenheten. 

Bröllopet 
Så en kväll smsar L. Vi har gift oss idag. Tänkte att du ville veta. WTF!? 
Förklarade så lugnt jag kunde att hon nog borde ägna sin man lite uppmärksamhet istället för mig. 
De skiljde sig senare under året. 

Hemlös
Flyttbil bokad till nytt korttidskontrakt. Två dagar innan ringde hon som bodde där innan och sa att det inte gick den nye hyresgästen ville in tidigare. Nästkommande onsdag skulle jag bli bostadslös. En vecka och en halv vecka kvar. 

Halmstad eller landeryd
Som besatt letade jag lägenhet. Hittade en, i Landeryd, fem mil bort. Fick veta att jag kunde flytta in med en gång. Läraren på utbildningen sa att han hade praktikplats till mig. Samma dag fick jag veta att jag fått en etta i Halmstad. Etta i Halmstad eller trea i Landeryd. Valde till slut Halmstad. Det såg ljusare ut. Bor kvar än. 

Praktiken 
Var där och tittade en tisdag. Onsdagen skulle jag flyttstäda. Började på torsdagen. Fick veta att jag hade två dagar på mig att lära mig maskinen, på måndag skulle jag ta över och operatören skulle till Spanien på semester. 

Fick jobb
Med två månader kvar av utbildningen blev det klart. Om jag gick kvar på praktik utbildningstiden ut så fick jag jobbet. November och jag såg ljust på tillvaron och framtiden för en gångs skull. 

Författare: Björn Velander

1 kommentar:

  1. Bra skrivet, raskt, kortfattat och smockat med information - och känslor! En mörk historia som blir ljusare med tiden. Rent spontant känner jag att det var du som drog vinstlotten.

    SvaraRadera