Aktuellt skrivuppdrag

Skrivarcirkeln har uppehåll från och med 2014-12-08


tisdag 26 mars 2013

SU #11: 2009 - Från Indien till Södermalm


Indien
Från Kochi till Mumbai reste vi med tåg och buss. Vi bodde på gästhus, i hydda, i stenhus på stranden, mögelskadade hotellrum eller rum som luktade bensin. Vi såg kvinnor med syraskadade ansikten, åkte taxi med påtänd chaufför och såg hemlösa som var så smala att de kunde gå av på mitten. Vissa platser var så magiska att det var svårt att slita sig därifrån. Under en natt deltog vi i filminspelning i Bollywood där vi stod med armarna i luften och hade djävulshorn på huvudet.

Stockholm
Linköping hade inte mycket mer att ge mig. Insåg att det var lätt som en plätt att få jobb i Stockholm, så jag åkte på intervjuer och pendlade mellan Linköping och Stockholm för att hitta ett bra. Fick jobb på en förskola och började projektet leta bostad.

Öland
I min lilla bil som jag snart skulle sälja åkte jag och min kusin på road trip till Öland för att få lite semester under den hektiska bostadsletartiden. Vi tittade på sommarstugan som var i min familjs ägo när jag var liten. I en gammal väderkvarn på ett vått fält hängde jackan kvar som vi klippte en bit av under ett spännande äventyr i vår barndom. Vi hittade inte hålet i jackan. Var det så att vi aldrig klippte?

Bilen
Dagen innan jag skulle börja på mitt nya jobb i Stockholm sålde jag bilen till en kvinna som hade med sig sin son i barnstol när hon provkörde den. Jag sa att det vore bra om hon bestämde sig direkt men hon ville fundera. När tåget till Stockholm snart skulle gå ringde hon och sa att hon ville ha bilen. Vi gjorde upp affären och hon skjutsade mig till Linköpings station och där var det sista gången jag såg den silverfärgade Clion.

Kungsholmen
Jag började jobba på Kungsholmen och bodde hos min barndomsvän på samma ö. Hon gjorde ett krypin till mig bakom soffan i lägenhetens enda rum. Medan jag letade lägenhet till mig själv hade vi två förträffliga månader tillsammans. När jag flyttade ut kom en tid av separationsångest.

Södermalm
Efter att ha letat bostadsrätt sen maj fick jag äntligen tag på en lägenhet i september. Mäklaren kom till förskolan med alla papper som skulle skrivas på. En etta i ett hus från 20-talet med stockholmsdusch och fönster med spanjoletter. Det kom att bli den lägenhet jag bott i längst av alla lägenheter jag någonsin bott i.

Linda Wallin

1 kommentar:

  1. Verkligen en vindlande resa. Och visst är det så att våra minnen nog kanske kan spela oss små spratt ibland.

    SvaraRadera