Aktuellt skrivuppdrag

Skrivarcirkeln har uppehåll från och med 2014-12-08


torsdag 18 april 2013

MU #1: Mjölk


Mjölk

Jag hatade att dricka mjölk när jag var liten. Det var äckligt.

När jag träffade en ny kompis när vi var i fjällen berättade hon att hon inte kunde dricka mjölk. Hon var allergisk. Jag sa direkt ”vilken tur du har” men hon började genast säga vad som inte var bra med att vara mjölkallergiker. Hon kunde inte äta pannkakor ens. Det som var så gott. Nej, jag ville inte vara mjölkallergiker.

Jag vet inte hur det där med laktosintolerans fungerar riktigt men det är nog det jag lider av och det är säkert därför jag inte gillade mjölk heller. Jag mår i alla fall jättedåligt när jag har fått i mig mjölk. Men inte jämt. Det är konstigt det där. Jag försöker verkligen att undvika det för det är tydligen ändå inget vidare för kroppen i alla fall. Tacka vet jag havredryck. Den känns också mycket nyttigare än mjölk. Jag använder alltid det hemma, men så får jag i mig något med mjölk i när jag äter borta och så börjar magen att knorra. Ibland känns det som att alla delar i magen ramlar isär och som att jag inte ska kunna ställa mig upp för att det är lösa delar där inne i kroppen. Helst vill jag gå på toaletten också. Ni förstår säkert varför. Jag önskar att jag kunde använda mjölk som en vanlig människa, att jag kunde välja att ibland dricka en smaskig milkshake utan att magen skulle kännas trasig. Eller yoghurt. Jag har jättesvårt att äta yoghurt, men det är ju så gott. En riktigt fet grekisk yoghurt blandat med några bär eller frukter. Det är så himla smaskigt. Det känns som att det har blivit värre med åren. Ja, jag får inte ihop det här med mjölken riktigt.

Fisen

1 kommentar:

  1. Mjölk kan nog vara knepigt för de flesta. jag var inte heller så förtjust i mjölk när jag var yngre. Det var allt vi drack hemma till vardags, mjölk eller vatten. Nu däremot dricker jag väldigt sällan det. Men jag tycker det är gott. Problemet är ju när man bor själv att man sällan dricker upp en hel liter innan den blir dålig.

    SvaraRadera