Aktuellt skrivuppdrag

Skrivarcirkeln har uppehåll från och med 2014-12-08


tisdag 23 april 2013

SU #13: Festaråren


Första gången jag träffade henne var hon lilltjejen som var på tok för liten för att leka med. Har för mig att vi gick på samma dagis, men fortfarande för liten att leka med.

När jag gick i trean på gymnasiet träffade jag en kille som jag var ihop med i säkert två veckor. Han gick i samma klass som henne. De var esteter och gick i ettan. Minns inte hur det kom sig, men hon och jag började umgås med varandra. Det fanns mycket som förde oss samman då.

En kväll var vi på samma fest. Det var en fest med mycket esteter. Vi kände inte varandra så väl. Den där killen jag varit ihop med, var numera bara min så kallade KK. Han var egentligen kär i en annan av mina kompisar, som absolut inte ville ha honom. Vi var på fest hos en kille som hade en myntsamling på väggen. Myntsamlingen hängde troligtvis inte så säkert eftersom den släppte från väggen och landade rakt i huvudet på den där killen jag varit ihop med. Det måste ha gjort så ont men han kunde inte visa smärtan utan satt säkert och led inombords. Under kvällande kräktes jag från balkongen och hade sex med han som bodde i lägenheten.

Hon och jag bodde i olika städer ganska länge men när jag flyttade tillbaka till den där större staden som låg nära min hemstad, bodde hon i hemstaden och vi började gå ut på krogen en hel del tillsammans. Hennes behov av att sova hos mig eftersom sista pendeltåget ofta gick tidigare än vad hon ville åka hem, gjorde att one night stands var svåra att ta itu med. Jag ville ha dem och det gjorde att hon tvingades ligga med killar till höger och vänster också för att ha någonstans att sova istället för hos mig.

Jag minns särskilt en gång, det var på sommaren. Den här gången hade en kille med en hajtand runt halsen fått följa med oss hem. Ja, nu var det nog kris och hon fick följa med också. Jag bodde i en etta men det fanns en skärmvägg mellan sängen och soffan där hon skulle sova. Vi gick i regnet, på cykelvägen, och när vi gick genom tunneln såg vi en kille i kortärmad tröja stå och huttra. Han var blöt och kändes övergiven, så vi tog med honom hem också. Kanske kunde min kompis få till det med honom. Han följde med hem till mig också, men han stannade inte kvar så länge. Killen med hajtanden sov över och jag minns dagen efter hur jag visade min kompis att hans snopp var lika lång som min underarm.

Det var en ganska intensiv tid som vi umgicks väldigt mycket, tillsammans med många andra också förstås, men det var nästan alltid nya killar med i bilden som vi ibland motvilligt hade efter oss.

Jag märker när jag skriver om den här vänskapen, att mycket umgängestid har handlat om att fokusera på andra personer istället för på varandra. Det här är festaråren i mitt liv - då fanns inte mycket tid för äkta vänskap, utan mer för fyllesällskap.

Adele Lustborg

1 kommentar:

  1. Det låter mer som ett fyllesällskap än en vänskap som du uttrycker det i slutet. Det märks att det var en intensiv tid i ditt liv. Det blev lite förvirrat där med flytten och vem som bodde var, men det blir ju lätt så när man inte vill skriva ut stadsnamn. Kanske skulle man kunna löst det med att ta andra ortsnamn. Det känns som att meningen blir lite svårbemästrad om du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera