Aktuellt skrivuppdrag

Skrivarcirkeln har uppehåll från och med 2014-12-08


onsdag 22 maj 2013

MU #2: USA


Jag var i USA första gången när jag var 12 år. Min syster var där som utbytesstudent under ett år. Min familj hyrde en bil och vi åkte genom fyra delstater på äventyr. Först Colorado, sen New Mexico, vidare genom Arizona och så Utah. Jag minns att dessa fyra delstater var väldigt olika, att New Mexico nästan var som Mexiko. Mitt starkaste minne därifrån var när vi var på en vägkrog ute på vischan och jag fick chips istället för pommes frites till maten. Det tyckte jag var superlyxigt. Ja, där eller i Arizona var det ungefär som i en vilda västern-film. Vi var på rodeo, vi åkte forsränning, vi var i någon gammal vilda västern-stad och klädde ut oss som förr i tiden och tog en familjebild i sepiafilter. Jag gick in i rollen som flicka från förr och såg jätteallvarlig ut för det gjorde man ju förr i tiden.

Andra gången jag var i USA var jag 15 år. Då var min andra storasyster utbytesstudent där. Vi hade ju liksom gjort de där delstaterna, för det var i Colorado båda hamnade. Så vi åkte till New York och det tyckte jag var så himla häftigt. Jag minns hur hjärtat bultade när jag såg stadens linje när vi landade på flygplatsen. Sen var vi förvisso i Colorado några dagar innan vi åkte vidare till Los Angeles och San Francisco. Vi var med om en jättekonstig bilolycka där något pangade rutan så vi hade glassplitter på oss tills vi kom till närmaste mack och de sanerade hela bilen på glas med hjälp av en enorm dammsugare.

Jag gillar att vara i USA och är jättesugen  på att åka tillbaka men då vill jag åka till sydstaterna, sitta på en gigantisk veranda och äta majskolv.

L. Wallin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar